شیائومی (Xiaomi) یکی از برندهای مطرح و شناخته شده در زمینه طراحی، توسعه و تولید و فروش گوشی های هوشمند و طیفی گسترده از سایر محصولات الکترونیک مانند برنامه های تلفن همراه و لوازم جانبی آنها می باشد. شیائومی متعلق به بخش خصوصی است و این کمپانی در حال حاضر با ارزشی معادل ۴۶ میلیارد دلار، به عنوان چهارمین استارتاپ معتبر در جهان شناخته می شود.
تاریخچه برند شیائومی
برند شیائومی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط لی جون که امروز به عنوان بیست و سومین مرد ثروتمند چینی طبق اعلام مجله فوربس شناخته می شود و ۶ نفر دیگر تاسیس گردید. این برند از زمان عرضه اولین گوشی های هوشمند خود در ماه اوت سال ۲۰۱۱ توانست سهم عمده ای از بازار چین را در اختیار بگیرد و محصولات تولیدی خود را به طیف وسیع تری از لوازم الکتریکی مصرفی گسترش دهد.
دفتر مرکزی این برند در شهر پکن پایتخت چین واقع شده است. این شرکت تا به حال قریب به بیش از ۳۰۰۰ کارمند عمدتا در چین، هند و سنگاپور به استخدام خود در آورده و در کشورهای روسیه و اندونزی نیز در حال گسترش است. کشورهای هند و چین بهترین پک ها و رام های گوشی های برند شیائومی را در اختیار دارند.
معرفی محصولات برند شیائومی
برند شیائومی توانسته در سالهای اخیر با تولید و عرضه گوشی های هوشمند با امکانات زیاد و قیمت مناسب مشتریان زیادی را به سمت محصولات خود جذب نماید. از جمله محصولات موفقی که در ماه می سال ۲۰۱۸ توسط این شرکت معرفی شد گوشی Redmi S2 بود، که توانست عنوان پرفروش ترین گوشی سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دهد.
این شرکت در حال حاضر با معرفی اولین گوشی که دارای صفحه نمایشی ادامه دار تا پشت آن است، تحت عنوان Xiaomi Mi MIX Alpha قصد دارد سهم عمده بازارهای جهانی را در اختیار بگیرد. در حال حاضر گوشی های برند شیائومی از خانواده Redmi Note 9 و Mi Note 10 در زمره بهترین گوشی های تولیدی این شرکت چینی قرار می گیرند.
شرکت شیائومی طی سال های فعالیت خود توانسته به لحاظ طراحی، اندروید و دوربین بهترین گوشی های هوشمند را تولید نماید که در جلب توجه بسیاری از کاربران موفق بوده اند. این شرکت در ماه اوت سال ۲۰۲۰ اقدام به عرضه گوشی های هوشمند خود با مدل های Redmi K30 Ultra و Mi 10 Ultra به مناسبت ده ساله شدن تاسیس خود با قیمت ۷۶۳ دلار برای Mi 10 Ultra و ۲۴۴ یورو برای K30 Ultra کرد.
سیر رشد و توسعه برند شیائومی
برند شیائومی توانسته امروزه خود را به عنوان یکی از برندهای به نام و مطرح در سطح جهانی معرفی کند. این شرکت در ابتدا با رشدی قابل توجه توانست بازار کشور مادر یعنی چین را در اختیار گرفته و سپس با گسترش خود در بازارهای هند و مالزی پیشرفت خود را چندین برابر کرد. شیائومی پیش تر تمرکز خود را بر طراحی و ساخت گوشی موبایل مقرون به صرفه و با کیفیت بالا معطوف کرده بود، ولی این شرکت با خلاقیت بی انتهای خود به بازارهای کالای الکترونیک و گجت هوشمند وارد شده و محصولاتی از قبیل پاور بانک شیائومی، تصفیه هوای شیائومی، ترازو، تلوزیون، انواع هدست، هدفون و هندزفری برند شیائومی، اسپیکر و دوربین، دستبند سلامت و ساعت هوشمند، لپ تاپ و تبلت شیائومی و … را تولید و عرضه کند.
همه این محصولات دست آوردهای شرکتی است که به عنوان یک استارتاپ کوچک در سال ۲۰۱۰ با هدف طراحی و ساخت گوشی های هوشمند ارزان قیمت و فروش اینترنتی آنها وارد بازارهای رقابتی شد و با وجود تاخیر در ورود به بازار ثابت کرد که می تواند در عمل حرف های زیادی در چرخه رقابت های جهانی برای گفتن داشته باشد.
شیائومی نخستین گوشی خود را همزمان با آیفون ۴s وارد بازار کرد و توانست در کمال حیرت عملکرد موفقی داشته باشد و ثابت کرد که برای موفقیت همیشه اولین بودن ملاک نیست و فاکتورهای مهم دیگری نیز برای رسیدن به موفقیت لازم است.
اتخاذ استراتژی هوشمندانه یکی از دلایل عمده در موفقیت برند شیائومی است. شیائومی تنها با تکیه به اینترنت، از این بستر برای تبلیغات و برندسازی خود استفاده نمود. پشتیبانی سریع و قوی با تکیه بر برنامه ریزی و پلن تجاری به روز، عاملی برای پذیرفته شدن و خرید سریع محصولات این برند در بین قشر جوان کشور چین بود. علاوه بر این محصولات تولیدی این شرکت به قدری با کیفیت هستند که از آنها با عنوان اپل ۲ یا اپل چین نام برده می شود. استراتژی بلند مدت شیائومی باعث قرار گرفتن نام این برند در کنار شرکت ها و برند های برتر دنیا شد و امروزه سهم این شرکت از بازار گوشی های هوشمند جهانی در حدود ۱۰ درصد تخمین زده می شود. و این یعنی برند شیائومی رتبه خیلی خوبی را در این زمینه در اختیار دارد، رتبه ای که تنها در عرض پنج سال بدست آمده است.
برند شیائومی در حال حاضر به عنوان یکی از برندهای اول در چین و دنیا مطرح است و یکی از افتخارات شیائومی که منجر به ثبت این برند در رکورد گینس شد، فروش بیشترین میزان گوشی موبایل طی ۲۴ ساعت در سال ۲۰۱۵ بود.
راه اندازی فروشگاه اپلیکیشن ها
شیائومی در اکتبر سال ۲۰۱۴ فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن خود را برای سیستم عامل اندورید در گوشی های شیائومی را راه اندازی کرد و توانست تنها در طی چند ماه رقم بسیار بالایی از دانلود را به خود اختصاص دهد. اپلیکیشن استور شیائومی که خدمات آن فعلا تنها در دسترس کاربران چینی می باشد به طور متوسط روزانه ۵۰ میلیون دانلود اپیلیکیشن از آن انجام می گیرد و طبق آمارها تنها بالای ۳۰۰۰ اپلیکیشن در استور مذکور ویژه تبلت Mi Pad برند شیائومی توسعه داده شده است. شیائومی در نوامبر سال ۲۰۱۴ برای ۱۰ میلیاردمین دانلود صورت گرفته از فروشگاه اختصاصی خود جشنی ویژه بر پا کرد. از زمان راه اندازی فروشگاه یاد شده، توسعه دهندگان فعال آن مطابق آمار استخراج شده توانسته اند به درآمدی بالغ بر ۲ میلیارد دلار دست یابند.