مدیریت هایپرمارکت اصلا آسان نیست. هر اتفاقی مانند گذشتن تاریخ انقضای بخش زیادی از موجودیتان ممکن است روی دهد. شناخت چالشهای مدیریت فروشگاه یکی از راههایی است که به شما در مدیریت بهتر و همچنین حل به موقع مشکلاتتان کمک میکند. در این مقاله شما را با چالشهای مدیریت هایپرمارکت و راهکارهای رفع این مشکلات آشنا میکنیم.
۷ چالش مدیریت هایپر مارکت که باید از آن آگاه باشید
به عنوان مدیر یک هایپرمارکت احتمالا با چالشهای مختلفی روبرو هستید. برخی از این چالشها عبارتاند از:
- تعداد محصولات بسیار زیاد، مدیریت موجودی را برایتان سخت میکند.
هایپرمارکتها بیش از صدها نوع کالای مختلف دارند. چگونه اطلاعات این همه محصول را باید به خاطر بسپرید؟ به لطف فناوری مدرن، با یک بارکدخوان و لیبل پرینتر که با نرمافزار یکپارچه میشود، تمامی اطلاعات محصولاتتان را در دست خواهید داشت. برای محصولات دارای بارکد، میتوانید به محض ورود کالا به انبار، بارکد را اسکن کرده و اطلاعات محصول را وارد کنید. بدین ترتیب هنگام فروش، فقط باید بارکدها را اسکن کنید، سپس اطلاعات محصول در صفحه فروش نمایش داده میشود. برای محصولات بدون بارکد، میتوانید خودتان بارکد بسازید و با لیبل پرینتر آن را چاپ کرده و روی محصولات بچسبانید.
مشتری یک هایپرمارکت در حال چک کردن تاریخ انقضای یک محصول در حالی که یک دستش روی چرخ دستی خرید و پاهای وی اندکی از زمین فاصله دارد
- کالاهای تاریخ گذشته زیادی در قفسهها دارید
وجود کالاهای تاریخ گذشته به کسبوکار شما ضرر زیادی وارد میکند. یک نرم افزار فروشگاهی با ویژگی هشدار تاریخ انقضای محصولات به شما کمک میکند محصولاتی که تاریخ انقضای آن رو به اتمام است را شناسایی کنید و برای فروش زودتر آن، طرحهایی در نظر بگیرید.
- کسری موجودی رخ میدهد.
یکی از بزرگترین چالشهایی که با آن روبرو هستید، مدیریت سطح موجودی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که موجودی کافی برای پاسخگویی به تقاضای مشتری را دارید، اما نه آنقدر که در نهایت با موجودی مازاد مواجه شوید که هدر برود. همچنین نداشتن موجودی کافی باعث کاهش درآمد، به دلیل از دست دادن مشتریان میشود، علاوه بر آن، ازآنجاکه بسیاری از اقلام موجود در خواربارفروشی بسیار کوچک هستند (مانند صابون، خودکار، بستههای خلال دندان و…) امکان گم شدن و سرقت کالاها وجود دارد. با یک نرم افزار حسابداری سوپرمارکت این مشکلات پیش نمیآید. هنگام تامین موجودی انبار، موجودی خریداری شده به مقدار موجودی فعلی شما اضافه میشود و هنگام فروش، مقدار موجودی به صورت خودکار در نرم افزار کم میشود؛ بنابراین شما همیشه حساب موجودی را دارید.
- از سود و زیان فروشگاهتان خبر ندارید.
حسابداری هایپرمارکت گیجکننده است. به سختی میتوانید به صورت دستی آمار سود و زیان را به دست آورید. اما یک نرم افزار حسابداری با گزارشات متنوع بهسرعت تصویری از وضعیت مالی فروشگاهتان به شما نشان میدهد. بهتر است بدانید عوامل موثر بر قیمت نرم افزار حسابداری بسیار است و بسته به امکانات آن نیز متفاوت می باشد.
- صف طولانی در زمان پرداخت، مشتریان شما را خسته میکند.
وقتی صف مشتریان طولانی باشد، ممکن است قیمتها را اشتباه وارد کنید؛ درنتیجه ضرر میکنید. همچنین مشتریان شما ممکن است از انتظار در صف خسته شوند؛ بنابراین راهحل راحتتری برای مدیریت فروشگاه نیاز دارید و آن نرم افزار فروشگاهی است. نرم افزار فروشگاهی با ارائه روشهای پرداخت مختلف پردازش صورتحسابها را ساده کرده و در کمترین زمان فاکتورها را صادر میکند.
- رقبای زیادی دارید.
هایپرمارکتها عموما رقبای زیادی دارند. علاوه بر سوپرمارکتهای محلی با رقابت شدید از سوی فروشگاههای آنلاین نیز روبرو هستید. برای ماندن در رقابت، میتوانید با ارائه محصولات یا خدمات منحصربهفرد، مانند محصولات محلی و ارائه برنامههایی مانند باشگاه مشتریان، فروشگاه خود را متمایز کنید.
- گردش کارکنانتان زیاد است.
یکی دیگر از مشکلات صنف هایپرمارکت نرخ گردش زیاد کارکنان است. حقوق و مزایای اندک و ساعات کاری طولانی از جمله دلایلی است که باعث میشود کارکنان از کارشان استعفا دهند. برای جلوگیری از این کار باید انگیزه کارکناتان را افزایش دهید و با ارائه حقوق و مزیای مناسب رضایت شغلی در آنها ایجاد کنید.
چالشهای مدیریت هایپرمارکت به موارد فوق محدود نمیشود؛ اما با رفع همین چالشها میتوانید سودتان را افزایش دهید. یک نرم افزار فروشگاهی با ارئه ویژگیهای مختلف به شما کمک میکند بر این چالشها غلبه کنید.
تجهیزات فروشگاهی، راه نجات شماست
برای تبدیل شدن به یک مدیر بهتر، باید از فناوری برای افزایش کارایی، بازاریابی و مدیریت بهتر فروشگاهتان بهره بگیرید. خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی به شما کمک میکند تا فرآیندهای دستی را کاهش دهید، آنها را خودکار کنید و وظایف خود را سریعتر انجام دهید و زمان بیشتری را برای کارهای مهم داشته باشید. نرمافزار فروشگاهی به خودکارسازی موارد زیر کمک میکند:
- فرآیند مدیریت موجودی: با یک نرم افزار حسابداری سوپرمارکت میتوانید سطح موجودی را کنترل کنید. ویژگی هشدار نقطه سفارش کالا به شما اطمینان میدهد که محصولات کافی را برای پاسخگویی به تقاضای مشتری دارید.
- فرآیند بازاریابی: یک نرمافزار فروشگاهی با ابزارهای متعددد مانند افزونه باشگاه مشتریان به شما کمک میکند به منظور افزایش فروش و جذب مشتریان جدید کمپینهای بازاریابی مختلفی راه بیندازید و با ارائه طرحهای تشویقی مشتریان کنونی خود را حفظ کنید.
- مدیریت امور مالیاتی: به عنوان صاحب یک سوپرمارکت احتمالا اخباری درخصوص قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان به گوشتان خورده است؛ اما هنوز نمیدانید سامانه مودیان چیست و به عنوان مودی چه تکالیفی دارید. طبق این قانون تمام صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی ملزم به ارسال صورتحسابهای الکترونیکی خود به سامانه مودیان هستند. نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی بسیاری در بازار وجود دارند که به عنوان واسط عمل میکنند و میتوانید از طریق آنها فاکتورهای خود را به این سامانه ارسال کنید.
مهارتهای لازم برای مدیریت هایپرمارکت چیست؟
به عنوان مدیر یک هایپرمارکت باید مجموعه گستردهای از مهارتها را داشته باشید و به طور منظم آنها را در خود پرورش دهید. برخی از این مهارتها عبارتاند از:
- چند وظیفهای
مهارت چند وظیفهای به شما این امکان را میدهد تا چند کار را به طور همزمان انجام دهید و در عین حال بر عملکرد تیم خود نیز نظارت کنید.
- مدیریت زمان
مدیریت زمان یک مهارت حیاتی برای مدیر یک هایپرمارکت است. مدیران باید وظایف خود را براساس اولویت و فوریت تقسیمبندی کنند.
- مهارتهای ارتباطی
ارتباطات، کلید ایجاد یک تیم قوی و کارآمد است. مهارتهای ارتباطی باعث ایجاد اعتماد و درک بین مدیر و کارکنان میشود و اطمینان حاصل میکند که همه اعضای تیم یکدیگر را درک کرده و به سمت یک هدف حرکت میکنند.
- درک تقاضای مشتری
اکثر مدیران فروشگاههای مواد غذایی ترجیح میدهند محصولات را بر اساس نیازها و انتظارات مشتریان خریداری کنند. این مسئولیت مدیر هایپرمارکت است که بداند مشتری چه میخواهد و نیازهای وی را برآورده کند.
- مهارتهای انگیزشی
داشتن مهارتهای انگیزشی به مدیران این امکان را میدهد که کارکنان خود را تشویق کنند تا بیشتر تلاش کنند. مدیران خوب میتوانند بازخوردهای سازنده را به اعضای تیم ارائه دهند. یک مدیر الهامبخش، رضایت شغلی کارکنان را افزایش میدهد.
- توانایی تصمیمگیری
ویژگی دیگری که باید داشته باشید مهارت تصمیمگیری است. یک مدیر خوب میتواند جوانب مختلف را ارزیابی کند و درصورت لزوم تصمیم مناسب را بگیرد.
- تطبیقپذیری
تطبیقپذیری به انعطافپذیری و ثبات ذهنی در مواجهه با تغییرات اشاره دارد. بهعنوان یک مدیر، باید همیشه آماده اتفاقات ناخواسته و واکنش سریع به تغییرات بازار باشید.
- دانش بازار
به عنوان مدیر یک هایپرمارکت باید از روندهای بازارآگاه باشید و رقبا را تحت نظر بگیرید. همچنین باید بدانید که فلان کالا هر چند وقت یکبار از تولیدکننده ارسال میشود، بستهها چند کیلویی هستند، مقرونبهصرفهترین مقدار برای سفارش و… چقدر است.
- روابط موثر با مشتری
جدا از مهارتهایی که تاکنون ذکر کردیم، یک مدیر خوب کسی است که تمرکز زیادی روی مشتریان و نیازهای آنها دارد. امروزه، ارسال نظرات منفی به صورت آنلاین برای مشتریان بسیار راحت است، بنابراین باید مطمئن شوید که مشتریان را راضی نگه میدارید تا اعتبار کسبوکارتان لطمه نبیند. باید بتوانید به طور رضایتبخشی به مشتریان کمک کنید و کارکنان خود را نیز برای انجام این کار آموزش دهید.
- تجربه
یک مدیر خوب کسی است که هوش تجاری داشته باشد. این مورد با تجربه به دست میآید. بااینحال، برخی از افراد سریعتر از دیگران یاد میگیرند، بنابراین وقتی نوبت به تجربه میرسد، یک مدیر جوان را به صرف جوان بودن رد نکنید.
هر مدیری برای توسعه این مهارتها باید آموزش ببیند؛ اگرچه میتوانید به روشهای مختلفی مانند مطالعه و رویکردهای یادگیری شخصی مهارتهای لازم را کسب کنید.
جمع بندی
با ظهور سوپرمارکتهای متعدد و فروشگاههای آنلاین، بقا و ادامه فعالیت در چنین فضای رقابتی برایتان روز به روز دشوارتر میشود. شما با چالشهای زیادی مانند کسری موجودی، صف طولانی پرداخت، رقبای زیاد و… روبرو هستید. مدیریت دقیق موجودی و پردازش سریع سفارشات رازهای بقا در این بازار هستند. نرمافزار حسابداری فروشگاهی با ارائه راهکارهای مدیریتی مختلف به شما کمک میکند بر این چالشها غلبه کنید و سود خود را در کمترین زمان افزایش دهید.